Tietoa mielenterveydestä

Mielenterveyden keskusliiton
Maksuton vertaistukipuhelin
0800 177599
Neuvontapuhelin
0203 91920
Maailmassa on joskus haastavaa elää ja löytää oma paikkansa. 

Vastoinkäymiset ovat osa elämää, eikä kaikki aina mene suunnitelmien mukaan. Joskus saattaa kohdata hyvin vaikeitakin asioita eikä aina tiedä, miten selviytyä. 

Tärkeintä on puhuminen vaikeista asioista, tabuistakin. Jos vaikeista asioista ei puhuta, niihin ei myöskään voida löytää ratkaisua eikä niihin kohdistuvia mahdollisia ennakkoluulojakaan pystytä murtamaan.


Mieli voi sairastua

Ihmisen mieli voi sairastua siinä missä kehokin. Yhdellä on vikaa keuhkoissa tai sydämessä, toisella voi olla sairautta mielessä. Masennus on Suomen yleisin psyykkinen sairaus.
Mielen sairauksista voi parantua. Vaikka ei kokonaan paranisikaan, voi elää hyvää elämää myös lääkkeiden ja muun hoidon avulla. Mielen sairautta ei tarvitse hävetä, vaikka sairastunut käyttäytyy joskus eri tavalla kuin mikä on tapana. Erilainen käytös voi olla sairauden yksi oire. Mielen sairastuminen ei ole kenenkään syytä. Kaikki ihmiset voivat sairastua, myös lapset ja nuoret.
Mielen sairauksia voidaan hoitaa, ja niistä voi parantua. Toisaalta on myös sairauksia, jotka eivät koskaan parane kokonaan, mutta oireita voidaan yhä paremmin lievittää. Näin voi sairaudesta huolimatta elää elämää hoidon ja läheisten tuen avulla.
Välillä jokainen tuntee olonsa huonoksi, yleensä se on ohimenevää ja luonnollista. Jos tilanne kuitenkin kestää kauan ja vaikeuttaa elämää, kannattaa hakea apua.
(Teksti MTKL:n sivuilta)

Hei, alla tietoa Humanistisen ammattikorkeakoulun palveluinnovaatiosta, jossa innovoidaan uusia palveluita Kulttuurialalle. Palvelun tarkoituksena on parantaa isojen kulttuuritapahtumien ym. saatavuutta sellaisille ihmisille, jotka kokevat uudet tilanteet tai suuret ihmismassat hankaliksi.
Kohderyhmänämme ovat siis esimerkiksi jännittäjät, paniikkihäiriöistä tai sosiaalisten tilanteiden peloista kärsivät sekä autismin kirjoon kuuluvat henkilöt. 
Palvelun työnimi on tässä vaiheessa kulttuuriopastaja. Kulttuuriopastaja on henkilö, joka omalla erikoisosaamisellaan auttaa kaikkia kulttuurista kiinnostuneita osallistumaan kulttuuritapahtumiin rajoitteistaan huolimatta. Henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi kulttuuriopastaja opastaa kulttuurin kuluttajia paikan päällä mm. korvanapin ja kommunikaatiokapulan avulla. Tarkemmat ratkaisut selviävät, kun kehitystyö etenee.
Palvelua kysyntää kartoitetaan internetissä olevan infosivun avulla. Jos kiinnostuit asiasta jätä yhteystietosi alla olevan linkin kautta. Nettisivun alaosassa löydät täytettävän kohdan yhteystiedoillesi ja sen jälkeen sinuun otetaan yhteyttä.


Palvelua innovoi: Seppo-Hannu Lahtinen, Marianne Kiiski, Mikko Vehkaperä